چاپ

درباره بریتیش کلمبیا


BCاستان بریتیش کلمبیا (British Columbia) یا به اختصار BC مکانی زیبا و رویایی برای زندگی، کار و تحصیل میباشد. هرساله مردمان زیادی از اقصی نقاط دنیا به اینجا نقل مکان میکنند تا بتوانند از فرصت های استان استفاده کنند.

BCاز غرب به اقیانوس آرام و از شرق به رشته کوه راکی منتهی میشود. این استان در جوامع بین المللی به داشتن طراوت و شادابی، مناظر زیبا، تنوع فرهنگی و سبک زندگی پویا مشهور است.

همچنین بریتیش کلمبیا به شدت در حال توسعه و رشد اقتصادی است. انتظار میرود تا سال 2022 میلادی بیش از یک میلیون شغل جدید در استان ایجاد گردد که بخش اعظمی از مشاغل در زمینه تولید گاز مایع (LNG) میباشد.

این اقتصاد رو به رشد در حال ایجاد فرصت های شغلی بسیاری برای اشخاص و مشاغل صنعتی در بخش هایی مانند تولیدات کشاورزی، جنگلداری، معدن، گاز طبیعی، فن آوری، گردشگری و حمل و نقل میباشد.

 

 

 

اطلاعات عمومی


بریتیش کلمبیا، غربی ترین استان کانادا است. این استان از غرب به اقیانوس آرام و آلاسکا، از شرق به رشته کوه های راکی و استان آلبرتا محدود میشود. این استان از جنوب با سه ایالت آمریکا یعنی واشنگتن، آیداهو و مونتانا و از شمال با نواحی یوکان (Yukon)و نورث وست (Northwest) هم مرز است. مرکز استان بریتیش کلمبیا شهر ویکتوریا بوده اما مهمترین و پرجمعیت ترین شهر استان، ونکوور می باشد. از دیگر شهرهای مهم آن میتوان به کلونا (Kelowna) و اباتسفورد (Abbotsford) اشاره کرد.

بریتیش کلمبیا دارای جغرافیای متنوعی است و دارای مناطق کوهستانی، سواحل صخره ای، سواحل شنی، جنگل، دریاچه، بیابان های مرکزی و دشت ها و سبزه زارهای فراوانی است.

این استان یکی از قطب های کشاورزی در کانادا میباشد و به ویژه در تولید محصولاتی مانند انگور، گندم، جو و میوه جات و سبزیجات زبانزد است. از نکات جالب توجهی که میتوان در مورد BC گفت این است که:

       مساحت استان برابر با 944,735 کیلومتر مربع است. طول این استان از شمال تا جنوب 1200 کیلومتر و عرض آن از شرق تا غرب 1050 کیلومتر میباشد – به عبارت دیگر مساحت بریتیش کلمبیا به تنهایی بیش از مجموع مساحت کشورهای آلمان، فرانسه و هلند و یا 4 برابر مساحت کشور انگلستان است.

       پارکها، مناطق حفاظت شده، مناطق بوم شناختی و نواحی تفریحی 14 درصد این استان را تشکیل میدهند و از این حیث رتبه اول را در کانادا داراست؛

       کوهستانها 75 درصد وسعت بریتیش کلمبیا را تشکیل میدهند؛

       40000 جزیره در سرتاسر BC وجود دارد؛

       دولت مالک 90 درصد زمین های استان است. این زمین ها مأمن بیش از دوسوم گونه های پرندگان و پستانداران کانادا است.

آب و هوا

BC استانی پهناور و آب و هوای آن از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است. برای مثال میتوان برخی از شرجی ترین و نیز برخی از خشک ترین مناطق کانادا را در این استان یافت. بعضی نقاط بسیار معتدل و بعضی دیگر دارای نوسانات آب و هوایی است. این آب و هوا متاثر از اقیانوس آرام و کوههای اطراف آن است.

مناطق اطراف ساحل جنوبی در طول سال دارای آب و هوایی معتدل هستند. در این مناطق هوا در تابستان گرم است و دمای هوا در روز در حدود 20 درجه میباشد. معتدل ترین هوای زمستانی در سرتاسر کانادا متعلق به سواحل بریتیش کلمبیا میباشد که دما به ندرت به زیر صفر درجه کاهش میابد.

در مناطق مرکزی هوا گرم تر است و در ماه جولای (تیر و مرداد) دما به 30 درجه سانتیگراد یا بیشتر میرسد و زمستانها سردتر و دارای بارش بیشتر برف هستند.

در شمال استان، زمستان سرد و طولانی است و برف زیادی می بارد و در مقابل تابستان کوتاه است. در سواحل شمالی میزان بارش باران در بهار، تابستان و پاییز زیاد است و زمستان سرد است.

ویکتوریا با زمستان‌های معتدل و مرطوب و تابستانهای گرم و خشک بهترین و ملایم ‌ترین آب و هوا را در میان شهرهای کانادا داراست و این آب و هوای مطبوع گردشگران زیادی را برای سیر و سیاحت و بازنشستگان فراوانی را جهت زندگی جذب می‌کند.

ونکوور بر خلاف دیگر مناطق کانادا، آب و هوایی ملایم دارد و خبری از زمستان های سرد در آن نمی باشد. با توجه به این آب و هوای مناسب، یکی از بزرگترین پارک های آمریکای شمالی (Stanley Park) در این شهر قرار دارد.

به دلیل ماهیت آب و هوای بریتیش کلمبیا ساکنین این استان میتوانند از تفریحات فصلی متنوعی از قبیل دوچرخه سواری، شنا، ورزش و بازی در فضای باز و قایق سواری در ماههای گرم و تفریحاتی از قبیل اسکی، اسنوبرد، اسکیت و غیره در ماههای سرد بهره ببرند.

تاریخچه

این استان یکی از غنی‌ترین تاریخچه‌های بومی کانادا را دارد. تاریخ بریتیش کلمبیا به هزاران سال قبل برمیگردد. هنر، فرهنگ، زبان ها، جشنواره ها و تاریخ بومی بخشی مهمی از فرهنگ لاینفک این استان است.

باستان شناسان شواهدی از حضور انسان در این استان در حدود ۱۱۵۰۰ سال پیش یافته‌اند. به دلیل داشتن خط ساحلی، این استان بالاترین تراکم جمعیت بومی را دارد. در زمان ورود اروپایی‌ها بیشتر از نیمی از ساکنان فعلی کانادا در این استان زندگی می‌کردند.

ورود اروپایی‌ها با ورود کاشفین معروف انگلیسی به نام‌های جیمز کوک و ناخدا جورج ونکوور در اواخر دهه ۱۷۰۰ آغاز شد. به‌ دنبال این کاشفان، تجار پوست نیز به طور دائم در این استان ساکن شدند. اصلیت بیشتر شهرهای بزرگ این استان به تجارت پوست بر می‌گردد. این استان به عنوان ششمین استان در سال ۱۸۷۱ به کنفدراسیون کانادا ملحق شد و مرزهای این استان در اواخر قرن نوزدهم مشخص شدند. در طول این مدت، بریتیش کلمبیا پذیرای مهاجران بسیاری از سراسر جهان مخصوصاً اروپا، چین و ژاپن بوده‌ است. با ساخت راه آهن در این استان، اقتصاد آن از کشاورزی به معدن و جنگلداری تغییر کرد. اقتصاد این استان بعد از جنگ جهانی دوم شکوفا شد. با درآمد خوب به دست آمده از جنگلداری، استان شروع به سرمایه گذاری در مدرن کردن اقتصاد کرد. این دوره همچنین دوره شکوفایی فرهنگ استان بود. شهرهای ونکوور و ویکتوریا به مراکز فرهنگی و هنری تبدیل شدند و صدها نفر نویسنده، هنرمند، شاعر و موسیقیدان را به سمت خود جذب کردند.

امروزه این استان دارای اقتصادی شکوفا و سطح زندگی عالی می‌باشد. شهرهای این استان جزء تمیزترین و بهترین شهرهای جهان به شمار می‌آیند. این شرایط موجب شد تا بازیهای المپیک ۲۰۱۰ در این استان بر‌گزار شود.

جمعیت

براساس آمار ارائه شده از سوی سازمان آمار و اطلاعات کانادا، طبق سرشماری صورت گرفته در سال 2011 جمعیت بریتیش کلمبیا 4،400،057 نفر بوده است و با توجه به نرخ رشد جمعیت تخمین زده میشود در حال حاضر (2014) جمعیتی در حدود 4،585،000 نفر داشته باشد که حدود نیمی از جمعیت استان در مناطق جنوبی آن زندگی می کنند. ونکوور و محدوده اطراف آن با داشتن حدود 2،313،328 سکنه (سرشماری 2011) بیشترین جمعیت استان را در خود جای داده است. بیش از 36000 پارسی زبان در بریتیش کلمبیا زندگی میکنند که بیش از 34000 نفر آنان در محدوده ونکوور ساکن هستند.

فرهنگ
فرهنگ این استان نشأت گرفته از مناظر زیبای آن است. مردمان این استان به داشتن سلامت جسمی و انجام تفریحات در فضای بازاز جمله دوچرخه سواری، اسکی، اسنوبرد، قایق سواری و شنا مشهور می باشند.
این استان دارای یکی از بهترین مناطق طبیعی جهان است و هوای معتدل و امکانات تفرج و تفریح در هوای باز از جاذبه‌های ایالت بریتیش کلمبیا است. فرهنگ این استان تاثیر گرفته از فرهنگ اقوام مهاجر انگلیسی، آلمانی، چینی، هندی و ژاپنی می باشد. این تعدد فرهنگی موجب شده تا شهر ونکوور سالانه مرکز جذب هنر و فرهنگ از سراسر جهان باشد. استان بریتیش کلمبیا داراي جوامع فرهنگي، مذهبي و زباني متنوع بسياري است. در اين استان حقوق همه افراد مورد احترام است و همين امر باعث ايجاد فرصت هاي متعدد براي همگان شده است. در استان بريتيش كلمبيا افراد بدون در نظر گرفتن نژاد، قومیت، جنسیت، گرایش جنسی، موقعیت، سن، توانایی ها و عقاید شخصي با يكديگر همزيستي دارند. اگر چه ریشه های فرهنگي مردم متفاوت است، اما هدف همگی يكی است و آن زندگی موفق و لذت بخش در بریتیش کلمبیا میباشد.

ارزش های جامعه کانادایی

کانادا دارای قوانین ملی و استانی خاصی میباشد که ضمانت کننده حقوق انسانی در کاناداست. این قوانین متضمن برابری حقوق زن و مرد و جلوگیری کننده از هر نوع تبعیضی میباشد.

منشور حقوق و آزادیهای کانادا حافظ مردم در برابر تبعیض های نژادی، جنسی، سِنی، رنگ پوست، دین، ناتوانی جسمی یا تمایلات جنسی میباشد.

این منشور متضمن:

  • آزادی بیان؛
  • دولت دموکرات؛
  • حق کار و زندگی در هر نقطه ای در کانادا؛
  • داشتن وکیل و نماینده قانونی در صورت ارتکاب به جرم؛
  • حقوق بومیان کانادا؛
  • تساوی بین زن و مرد؛
  • حق به کارگیری هر یک از دو زبان رسمی کانادا (انگلیسی یا فرانسه)؛
  • حق برخورداری از تحصیلات به هر یک از دو زبان انگلیسی یا فرانسه؛
  • حمایت از دیگر فرهنگ ها و سنن در داخل خاک کانادا که چند فرهنگی شناخته میشود؛

میباشد.

اقتصاد و اشتغال



اقتصاد بریتیش کلمبیا در گذشته بر پایه منابع فراوان طبیعی بنا گذاشته شده بود. منابعی از قبیل جنگلداری، معدن، و ماهیگیری قدمت زیادی در اشتغال و اقتصاد بی سی دارند.

البته این صنایع هنوز هم جز صنایع مهم استان هستند. نفت و گاز دیگر صنایع مبتنی بر منابع هستند که به سرعت در مناطق شمال شرق بریتیش کلمبیا در حال رشد هستند.

اقتصاد استان اصولا مبتنی بر بخش خدماتی است. چهار شغل از هر پنج شغل بریتیش کلمبیا به مشاغل خدماتی اختصاص دارد. مشاغلی از قبیل مالی، بیمه، املاک و مستغلات، حمل و نقل، خرده فروشی و عمده فروشی، گردشگری و خدمات بهداشت و سلامت.

دیگر بخش های مهم صنعتی شامل فن آوری، گردشگری، آموزش و ساخت و تولید است.

مهمترین بخش های اشتغال در بریتیش کلمبیا در سال 2013 شامل موارد زیر بوده است:

  • خرده فروشی و عمده فروشی
  • خدمات مراقبت های بهداشتی و اجتماعی
  • ساخت و ساز
  • خدمات حرفه ای، علمی و فنی
  • خدمات آموزشی

بریتیش کلمبیا هشت منطقه دارد. بعضی مناطق مانند تامپسون-اوکاناگان (Thompson-Okanagan) مراکز کشارزی هستند. بعضی دیگر مانند شمال شرق استان به واسطه داشتن منابع نفت و گاز در حال رشد و پویایی هستند. ونکوور و مناطق پایین دست (Vancouver and the Lower Mainland)دروازه ورود کشورهای آسیایی هستند و مرکز مهم تجارت، زندگی و حمل و نقل است.

اقتصاد بریتیش کلمبیا مدام در حال پیشرفت است. این استان در حال توسعه بخش های مربوط به گاز مایع طبیعی و جذب سرمایه گذاری های بین المللی به چندین پروژه مهم است. روابط قوی با کشورهای آسیایی BC را به مرکزی مهم در زمینه حمل و نقل و تجارت در آمریکای شمالی تبدیل کرده است.

چشم انداز ده ساله بازار کار بریتیش کلمبیا

مقامات دولتی انتظار دارند تا سال 2022 حدود یک میلیون موقعیت شغلی در بریتیش کلمبیا بازگشایی شود. بیشتر این مشاغل – حدود دوسوم – جایگزینی برای نیروهای بازنشسته خواهد بود. و حدود یک سوم باقیمانده مشاغل جدیدی خواهند بود که با رشد اقتصاد به وجود خواهند آمد. طبق پیش بینی گزارش جامع چشم انداز بازار کار بریتیش کلمبیا حدود 140 شغل بین سالهای 2012 تا 2022 مورد تقاضا میباشد.

درآمد مردم در بریتیش کلمبیا به سطح تحصیلات، میزان تجربه و شغل بستگی دارد.

       در سال 2011 متوسط درآمد خانوار در این استان 69150 دلار بوده است.

       درآمد هفتگی شاغلین تمام وقت در بریتیش کلمبیا در سال 2013 حدود 1020 دلار بوده که بیش متوسط درآمد کانادا (1014 دلار) بوده است.

       در سال 2013 متوسط دستمزد به ازای هر ساعت کار برای شاغلین تمام وقت بریتیش کلمبیا 25.73 دلار بوده است.

       در سال 2013 حداقل دستمزد به ازای هر ساعت کار 10.25 دلار تعیین شده است.

اسپانسر استانی

روش استانی