چاپ

پیدا کردن کار مناسب در استرالیا

 

Find Job ozبرای پیدا کردن کار در استرالیا شما به دو چیز بیش از هر چیز دیگر نیاز دارید : مدرک تحصیلی و تخصصی و تجربه کار در رشته مورد نظر. نیازی به نگرانی در رابطه با مدرک تحصیلی اخذ شده از خارج از کشور استرالیا نیست . اکثریت تخصص ها و مدارک تحصیلی اخذ شده در خارج از استرالیا ( و البته نه همه آنها ) مورد تایید استرالیا هستند. برای حصول اطمینان از مورد تایید بودن مدرک خود می توانید با مشاور بخش استرالیا مشورت بفرمایید.

با بررسی بیشتر در زمینه مهاجرت به استرالیا و اخذ ویزای کار درخواهید یافت که مدرک فعلی ، مهارت ، تخصص و تجربه شما چگونه شما را در مسیر دست یافتن به یک شغل جدید در کشور استرالیا یاری خواهد کرد. در ضمن درباره چگونگی اخذ تائیدیه مدارک تحصیلی و تخصصی نیز می توانید از راهنمائیهای یک مشاور متخصص در این زمینه بهره مند شوید.

با مطالعه فضای حاکم بر محیط کار استرالیا ممکن است بهتر بدانید که دوره هایی را در زمینه رشته تخصصی خود بگذرانید و یا مدرک تحصیلی خود را ارتقا دهید. برای پیدا کردن کار در استرالیا بسیار مهم است که قبل از هرچیز اطمینان حاصل کنید که دانش کافی برای تطبیق با نیازهای بازار کار استرالیا را دارید و یا در صورت لزوم مهارتهای مورد نیاز برای جذب به بازار کار استرالیا را شناسایی و آنها را تقویت نمایید.

داشتن سابقه کار، به ویژه سابقه کار در کشور استرالیا به شدت ارزشمند است و تاثیر به سزایی در جلب نظر کارفرمایان خواهد داشت. داشتن چنین سابقه کاری نه تنها می تواند نظر کارفرمایان را نسبت به تواناییهای شما مساعدتر کند بلکه پلی خواهد بود برای آشنا شدن با کسانی که در این حرفه فعال هستند و فضای حرفه ای حاکم بر رشته تخصصی شما، به علاوه فرصتی خواهد بود که با فرهنگ محیطهای کاری استرالیا، روحیات کار تیمی در استرالیا ، رویکرد ها و ارزشهای مدیریتی این کشور آشنا شوید.

پس از گذشتن از کلیه مراحل اخذ ویزا که می توانید به کمک یک مشاور متخصص و متعهد آن را به انجام برسانید، و سپس ورود به کشور استرالیا ، نوبت به پیدا کردن اولین کار شما در استرالیا می رسد. مطمئنا پیدا کردن اولین کار برای همه جویندگان کار سخت و دشوار است. این امر به خصوص برای کسانی که مدرک تحصیلی و سابقه کاری خود را در خارج از استرالیا کسب کرده اند کمی سخت تر خواهد بود و ممکن است برای شروع مجبور شوید که کار در عناوین و سِمَتهایی را قبول کنید که در مقایسه با عنوان شغلی قبلی شما در کشور خود در درجه پایین تری قرار می گیرد. مثلا اگر قبلاً به عنوان یک مهندس عمران در کشور خود فعالیت داشتید اکنون برای بهسازی مسیر کاری خود در کشور استرالیا و جلب اعتماد کارفرمایان ، ممکن است مجبور شوید که فعالیت خود را به عنوان دستیار مهندس عمران در استرالیا شروع کنید و سپس به ندرت و به مرور زمان ، با کسب تجربه کار در زمینه تخصصی خود در کشور استرالیا و به دست آوردن تبحر لازم و جلب اعتماد کارفرمایان موقعیت کاری خود را حتی به وضعیتی بهتر از آنچه قبلاً در کشور خود از آن برخوردار بودید ، ارتقا دهید.

برای اشتغال در برخی مشاغل ممکن است ملزم به گذراندن دوره های مازاد بر مدرک تحصیلی یا تخصصی فعلی خود باشید. با گذراندن این دوره ها شما می توانید مطمئن شوید که تبحر و دانش لازم برای ورود به بازار کار استرالیا را به دست آورده اید. البته فقط در مواردی فرد ملزم به گذراندن چنین دوره هایی خواهد بود که آموخته های وی و آنچه در استرالیا حاکم است متمایز باشند.

توجه داشته باشید که اگرچه اکثریت مدارک تحصیلی اخذ شده در خارج از استرالیا مورد تایید کشور استرالیا هستند اما ممکن است که ارزش مدرک تحصیلی اخذ شده در کشور مقصد ، از نظر استرالیا در درجه پایین تری قرار بگیرد. به عنوان مثال ممکن است مدرک لیسانس اخذ شده از یکی از دانشگاههای آزاد اسلامی ، از نظر کشور استرالیا معادل کاردانی و در عین حال مدرک لیسانس اخذ شده از یکی از واحدهای دیگر دانشگاه آزاد اسلامی معادل لیسانس ارزیابی شود.

در چنین شرایطی برای استخدام در شغل مورد نظر خود شاید لازم باشد که یک دوره تحصیلی مضاعف در کشور استرالیا بگذرانید تا به مقطع تحصیلی مورد نظر خود دست پیدا کنید. همچنین در عین تحصیل می توانید در رده پایین تری در زمینه رشته خود مشغول به کار شوید. به این ترتیب شما همزمان با اخذ مدرک تحصیلی خود این امتیاز را در مقایسه با سایرین که فقط مدرک تحصیلی دارند ، خواهید داشت که علاوه بر مدرک تحصیلی سابقه کاری مرتبط هم در خود کشور استرالیا داشته باشید.

پیدا کردن موقعیتهای شغلی موجود

پیدا کردن کار به خصوص در شرایطی که هنوزهیچ گونه تجربه کاری در خود استرالیا ندارید در ابتدا کمی سخت خواهد بود. بازار کار استرالیا به شدت رقابتی است و موقعیتهای کاری به شکلهای مختلف آگهی می شوند و بسیاری از آنها نیز هرگز در آگهی های تبلیغاتی دیده نمی شوند. این گونه موقعیتهای استخدامی معمولاً دهان به دهان بین مردم می چرخند و از راههای غیر رسمی به مردم اطلاع رسانی می شوند. و به همین خاطر است که هرچه دایره دوستان و آشنایان شما گسترده تر باشد و عضو گروهها و اجتماعات بیشتری باشید بیشتر به نفع شما خواهد بود و بهتر و در زمان کوتاه تری می توانید شغل مورد نظر خود را پیدا کنید. این گروهها و اجتماعات می تواند شامل گروههای صنعتی و مهندسی و اجتماعات مربوط به متخصصین فعال و غیرفعال در زمینه رشته تخصصی شما و یا گروه های ورزشی و تفریحی و .. باشد. پس توجه داشته باشید که حضور هرچه فعالتر شما در عرصه اجتماع استرالیا تاثیر به سزایی در روند ورود به بازار کار و انطباق هرچه سریعتر با محیط خواهد داشت.

ارائه دهندگان خدمات کاریابی

Job Services Australia (JSA) سیستم خدمات کاریابی دولت استرالیا است که آماده است تمهیدات لازم برای مساعدت کارجویان برای پیدا کردن یک کار مناسب را فراهم کند. که البته در جولای 2015 نام آن به Jobactive تغییر پیدا کرد. سیستم جاب اکتیو به کارجویان در آماده سازی رزومه و پیدا کردن یک کار مناسب کمک می کند و در عین حال به کارفرمایان نیز کمک می کند که نیروی کار مورد نیاز خود را تامین کنند و در واقع همچون یک لینک ارتباطی بین شبکه کارفرمایان و کارجویان عمل می کند. این سیستم متشکل است از شبکه ای ازسازمانهای کوچک ، بزرگ ، انتفاعی و غیر انتفاعی که از سوی دولت استرالیا اداره می شوند و می توان آنها را در بالغ بر 1700 منطقه در سراسر استرالیا یافت. این سازمانها همچنین کارجویان را با فعالیتهای ارائه شده از سوی دولت استرالیا همچون برنامه های آموزشی و ... که می تواند به آنها در پیدا کردن کار و حفظ آن کمک کند، و همچنین دوره های مهارت و تخصص که با توجه به نیازها و خواسته های کارفرمایان منطقه مورد نیاز است آشنا می کنند. آنها مستقیما با کارفرمایان ارتباط برقرار می کنند و دقیقا از بازار کار منطقه خود مطلع هستند و بعد از اطلاع از جزییات مشخصات نیروی کار مورد نیاز کارفرما در میان متقاضیان خود به دنبال فرد مورد نظر می گردند و در صورت نیاز دوره های لازم قبل از شروع به کار را نیز برای فرد مورد نظر برگزار می کنند. لازم به ذکر است که کلیه این خدمات برای کارفرما هیچ هزینه ای ندارد. جاب اکتیو با توجه به شرایط متقاضی و بازار کار منطقه هرماه حدود 20 موقعیت شغلی متناسب با متقاضی را به وی معرفی می کند. شما همچنین می توانید از امکانات کاریابی سایت برای پیگیری مشاغلی که احساس می کنید برای شما مناسب است استفاده کنید. توجه داشته باشید که میزان خدمات دریافتی شما از سیستم جاب اکتیو به نوع ویزای شما ، مدت زمانی که بیکار بوده اید و سایر مقتضیات بستگی دارد.

همچنین آژانسهای کاریابی خصوصی متعددی نیز هستند که می توانید با آنها تماس بگیرید تا به شما در پیدا کردن یک کار مناسب کمک کنند. برخی از کارفرمایان برای پیداکردن فرد مورد نظر خود به این آژانسها مبلغی را به عنوان هزینه خدمات آنها می پردازند. با اینحال ممکن است آژانسها برای نوشتن رزومه ، نامه درخواست کار و سایر خدمات از متقاضی مبلغی را بگیرند. متقاضی باید قبل از هر اقدامی هزینه های خدمات کاریابی آژانس را جویا شود.

پیدا کردن کار از طریق جستجوی آنلاین

سایتهای متعددی وجود دارند که شما می توانید برای پیدا کردن کار در رشته تخصصی خود از طریق موتورهای جستجوگر از آنها استفاده کنید.

روزنامه ها

کارفرمایان معمولاً آگهی های جذب نیروی خود را در روزنامه های محلی، ایالتی و سراسری منتشر می کنند. البته اخیراً جذب نیرو از طریق آنلاین رایج تر شده است و کارفرمایان بیشتر ترجیح می دهند که آگهی های جذب نیروی خود را به صورت آنلاین درج کنند. برخی از روزنامه ها نیز مشاغل آگهی شده در روزنامه های خود را به صورت آنلاین هم منتشر می کنند. برخی از مشاغل تخصصی در روزنامه های شهرهای بزرگ و در روزهای خاصی از هفته آگهی می شوند، مثلاً روزنامه هرالد صبح سیدنی در روزهای سه شنبه بخشی از صفحه خود را به درج آگهی مشاغل دولتی اختصاص می دهد. برخی از انجمنها و شرکتهای خصوصی اگهی خود را بر روی وبسایت خود نیز درج می کنند و حتی ممکن است تنها بر روی وبسایت خود درج کنند و در جای دیگری منتشر نکنند.