مهارت های لازم برای مصاحبه شغلی

 

مهارتهایی که تازه واردان باید برای شرکت در یک مصاحبه شغلی بیاموزند

Interviewingدر بازار کار استرالیا مصاحبه نقش کلیدی در به دست آوردن شغل جدید ایفا می کند. این یعنی زمانی که شما و کارفرمایان احتمالی آینده شما برای اولین بار یکدیگر را ملاقات می کنید و اولین تصورات ذهنی هردو طرف درمورد طرف مقابل شکل می گیرد و هردو طرف با کمک سوالها و جوابهایی که مطرح می شود سعی می کنند بفهمند که آیا شما مناسب ایفای شغل مورد نظر هستید یا خیر.

10 راهکار مفید

اگر شما نیز یکی از کسانی هستید که در سال 2015 در جستجوی کار مناسب خود در استرالیا هستید می توانید برای دستیابی به مقصود خود از این مقاله نهایت استفاده را ببرید. در این مقاله 10 تکنیک مفید ارائه شده است که به شما کمک می کند بتوانید شغل مورد نظر خود را راحت تر پیدا کنید. این مقاله توسط خانم سو السون ( Sue Ellson ) تهیه شده است. سو السون موسس و مدیر شبکه تازه واردین استرالیا است. اگر شما نیز تازه وارد استرالیا شده اید و خیلی خوب با تشریفاتی همچون نحوه دست دادن ، چگونگی مخاطب قرار دادن فرد مصاحبه کننده ، پیگیری روند استخدام خود بعد از مصاحبه و یا حتی اینکه بهتر است از چه لباسی در زمان مصاحبه استفاده کنید ، آشنا نیستید باید این ده تکنیک را به دقت مطالعه کنید.

از ابتدا تا انتها

پیشنهاداتی که خانم سو السون در این مقاله ارائه داده است کل فرایند مصاحبه - از مرحله اماده شدن برای حضور در مصاحبه تا پیگیریها و اقدامات لازمی که باید بعد از مصاحبه انجام گیرد ، در بر می گیرد . تمام نکاتی که در اینجا مطرح می شود کاملا کاربردی هستند و قابل استفاده برای هر مصاحبه ای برای هر شغلی که شما به دنبال به دست آوردن آن هستید می باشد.

در این مقاله سو السون، مدیر شبکه تازه واردین استرالیا، نکاتی را یادآور می شود که آگاهی از آنها برای کسانی که با پیشینه فرهنگی متفاوتی به استرالیا آمده اند و درصدد پیدا کردن یک شغل مناسب هستند و یا حتی هر کس دیگری ، خالی از لطف نخواهد بود.

  • از قبل برای مصاحبه آماده شوید

راههای بسیاری برای تکمیل اطلاعات شما درباره کارفرمای احتمالی آینده خود وجود دارد که از آن جمله عبارتند از بازدید وبسایت آنها ، بازدید پروفایل شرکت در سایت لینکدین LinkedIn و پیدا کردن افرادی که در آنجا کار می کنند

باشده شما به دنبال به دست آوردن آن هستید - است.د . تمام نکاتی که در اینجا مطرح می شود کاملا کاربردی هستند و قابل استفاده در مصشما حتی می توانید با بررسی پروفایل بعضی از کارمندانی که در آن شرکت کار می کنند اطلاعات بیشتری درباره ماهیت سازمانی شرکت موردنظر بدست بیاورید.

نام شرکت موردنظر را در مرورگر اینترنت خود درج نمایید و نه تنها صفحه اول مطالب مرورگر گوگل بلکه صفحات بعدی مرورگر را نیز از نظر بگذرانید و هرمطلبی را که مربوط به شرکت موردنظر می شود به دقت مطالعه کنید. توجه داشته باشید که شما باید در مرحله اول مطمئن شوید که شرکت موردنظر ، با توجه به شرایط و توانایی های شما می تواند مورد مناسبی برای اشتغال شما باشد. حتی می توانید با پرس و جو درباره شرکت مورد نظر در میان دایره دوستان و آشنایان خود اطلاعات بیشتری به دست آورید و یا حتی توسط آنها با کسانی که می توانند اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیار شما قرار دهند آشنا شوید.

  • اطلاعاتی را که به دست آورده اید مرور کنید

اکنون که سعی کرده اید با کسب اطلاعات بیشتر تصویر واضح تری از شرکت مورد نظر در ذهن خود ترسیم کنید ، باید اطلاعات مورد نظر را به دقت آنالیز کنید تا تصویر بهتری از فرهنگ کلی سازمانی شرکت پیدا کنید. کسب و کارهای موفق سعی می کنند به جای آنکه افرادی را با قابلیتهای بسیار بالا و از فرهنگهای نامتناسب استخدام کنند افرادی را از فرهنگهای متناسب و با سطح کارامدی خوب / قابل قبول استخدام کنند . بیشتر شرکتهای استرالیایی در باره قابلیتهای فرد استخدام شونده انعطاف پذیر هستند و درصورتی که احساس کنند فرد با ممارست مصمم به یادگیری بیشتر و بالا بردن سطح قابلیتهای خود است از استخدام وی استقبال می کنند.

  • برای سوالهایی که جهت سنجش نحوه رفتار شما مطرح خواهد شد قبلاً آمادگی داشته باشید

بسیاری از مدیران بر این اصل هستند که رفتار آینده فرد را می توان بر اساس رفتار گذشته وی پیش بینی کرد و بر این اساس ممکن است سوالهایی از این قبیل بپرسند که مثلا زمانی که فلان اتفاق در گذشته افتاد شما چه عکس العملی داشتید . اگر پیش زمینه فکری درباره این قبیل سوالها نداشته باشید ممکن است پاسخ دادن به آن و پیدا کردن یک مثال مناسب برای چنین موقعیتی که درباره آن سوال شده کمی سخت به نظر برسد. پس در ابتدا کمی مکث کنید و سپس بگویید که " لطفاً اجازه دهیم کمی فکر کنم تا بتوانم یک مثال خوب برای شما بزنم " و بعد دوباره کمی مکث کنید و سپس بهترین مثال ممکن را که به خاطر می آورید بازگو کنید. برای آنکه برای چنین موقعیتهایی آماده باشید بهتر است که قبلاً برخی از موقعیتهایی که درگذشته در کار خود با آن روبرو شده اید را با جزییات بر روی کاغذ بنویسید تا برای چنین سوالهایی آمادگی داشته باشید . همچنین اضافه کردن پروژه به پروفایل لینکدین خود در صورتی که پروژه ای در پرونده کاری خود داشته باشید- نیز خالی از لطف نخواهد بود. سعی کنید بیشتر موقعیتهایی را در نظر بگیرید که برای رفع مشکل مربوطه نیاز به بکارگیری خلاقیت و ابتکار بوده است یا مواردی که مثلاً در شرایط خاصی توانسته اید مشکل خاصی را که در پیشبرد کارتان اختلال ایجاد کرده برطرف کنید و یا مواردی که برای پیشبرد کارتان ملزم به کار گروهی و تیمی بوده اید.

  • سوالهای احتمالی مصاحبه را از قبل آماده کنید و پاسخگویی به آنها را تمرین نمایید

اگر در اینترنت به دنبال "سوالهایی برای رفتارشناسی فرد در مصاحبه شغلی " بگردید با نمونه های بسیاری از این قبیل سوالها روبرو خواهید شد و یا حتی خودتان نیز می توانید سوالهای بسیاری از این دست را طراحی کنید. سپس آن سوالهایی را که بیشتر با شغل شما مرتبط و منطبق هستند انتخاب کنید و با همکاری دوست یا فرد دیگری موقعیتی همچون موقعیت مصاحبه را برای خود بازسازی نمایید و به عنوان تمرین به سوالها پاسخ دهید.

  • در هنگام حضور در مصاحبه وقت شناس باشید و با ظاهر و پوشش مناسب در محل حاضر شوید

توجه داشته باشید که این مورد از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین علاوه بر وقت شناسی و داشتن ظاهر و پوشش مناسب ، به این نکته نیز دقت داشته باشید که برخی رنگهای خاص در برخی فرهنگها بار معنایی خاصی دارند. مثلا اگر قرار است در مصاحبه ای حاضر شوید که افراد ایرلندی در آن مصاحبه حضوردارند بهتر است تا حد امکان از استفاده از رنگ نارنجی خودداری کنید چرا که این رنگ ، رنگ چندان خوشایندی برای ایرلندی ها محسوب نمی شود. ولی در عوض، رنگ سبز می تواند تاثیر خوشایندی بر روی مخاطب ایرلندی شما بگذارد.

  • آمادگی کامل داشته باشید و با جریان صحبتها همراه شوید

استرالیایی- انگلیسی ها افراد بسیار خونسردی هستند و معمولاً مصاحبه را با صحبت درباره آب و هوا و مسابقات ورزشی شروع می کنند. برای آغاز صحبت درباره تجارب کاری خود عجله نکنید و اجازه دهید روند صحبت همانطور که مصاحبه کننده تمایل دارد پیش برود. این صحبتها برای این است که قابلیت انطباق شما با محیط کار و سایرین را ارزیابی کنند.

دست دادن ( برای زنان یا مردان) تاثیر مثبتی بر فضای حاکم خواهد داشت و معمولاً از اسم کوچک افراد برای خطاب آنها استفاده می شود. سعی نکنید در همان لحظه ای که به سوالات پاسخ می دهید پاسخ خود را آنالیز کنید چون این کار باعث می شود که نتوانید سوال بعدی را با دقت گوش کنید. فقط سعی کنید همه سوالها را به سادگی و با صداقت و البته مختصر پاسخ دهید.

اگر شما در مقابل یک هیئت مصاحبه کننده متشکل از فرهنگهای مختلف قرار گرفته اید ، سعی کنید به رفتار مصاحبه کنندگان دقت کنید و شما نیز به تبعیت از آنها همان شکل رفتاری را با هریک از آنها در پیش بگیرید. به عنوان مثال طولانی شدن نگاه چشم در چشم (eye contact) در برخی از فرهنگها خیلی مرسوم نیست و فرد ممکن است از احساس آزردگی خاطر کند. بنابراین در صورتی که چنین رویکردی را از جانب مصاحبه کننده احساس کردید ، سعی کنید بیشتر نگاه خود را به اطراف متمایل کنید و تا حد امکان از نگاه مستقیم و طولانی اجتناب کنید.

زبان بدن شما نیز در برداشت آنها از شخصیت شما نقش مهمی ایفا می کند. در این مورد نیز به رفتار مصاحبه کنندگان دقت کنید و شما نیز متقابلاً مانند آنها برخورد کنید . البته بهتر است که عادی رفتار کنید و تا حد امکان از تظاهر به بودن به چیزی که نیستید خودداری کنید ، اما در صورتی که از آن دسته از افرادی هستید که می توانند خود را با شرایط موجود وفق دهند ، این امتیاز مثبتی تلقی می شود.

 

  • مدام لبخند بزنید

ممکن است شما تمام سعی خود را متمرکز آن کنید که چهره خوبی از خود به نمایش بگذارید اما توجه داشت باشید که وقتی لبخند بر روی لب دارید راحتتر و مسلط تر به نظر می رسید. کسانی که لبخند بر روی لب دارند آرامش بیشتری را به مخاطب القا می کنند و همین امر باعث می شود که فضای مصاحبه بسیار دوستانه تر برگزار شود. همچنین اگر نام مصاحبه کننده خود را به خاطر دارید ، هر از گاهی در طول مصاحبه از آن استفاده کنید و نام مصاحبه کننده ( یا مصاحبه کنندگان ) را به کار ببرید.

  • سوالهایی را برای بررسی بازخورد درخواست خود مطرح کنید

برای آنکه بازخورد مصاحبه خود را متوجه بشوید سوالهایی مانند اینکه:

- چه نکته ای در فرم تقاضای من بیشتر از همه نظر شما را به خود جلب کرده است ؟ ؛ و یا

- داشتن چه ویژگی یا خصوصیتی بیشتر از همه برای شما حایز اهمیت است؟

بپرسید .

با این کار می توانید بفهمید چه برداشتی از رزومه / فرم تقاضای شما شده است ( دانستن نقاط ضعف و قوت عملکرد خود می تواند باعث شود در موارد / مصاحبه های بعدی عملکرد بهتری داشته باشید) . همچنین سوال اول باعث می شود ذهن آنها برای پاسخ به این سوال به دنبال نکات مثبت شما بگردد. و با کمک سوال دوم نیز شما می توانید اطلاعات بیشتری را درباره سازمانی که برای استخدام در آن اقدام کرده اید به دست آورید، اطلاعاتی که اصولا در مراحل مقدماتی چیزی درباره آنها نخواهید شنید.

  • خیلی به نتیجه مصاحبه فکر نکنید

اگر به خاطر موقعیت فعلی خود به شدت راغب به ، به دست آوردن این شغل هستید ( حتی اگر جوابهای بسیار خوبی هم به سوالات مطرح شده بدهید باز هم ) نمی توانید به راحتی این احساس استیصال را پنهان کنید . این حالت استیصال درحالی که صحبت می کنید درست مثل یک چراغ قرمز روی پیشانی شما چراغ می زد و خودنمایی می کند. بدانید که وقتی از شما برای مصاحبه حضوری دعوت شده است این به این معنی است که یک قدم به مقصد ، یعنی به دست آوردن آن شغل نزدیکتر شده اید و اگر هم آن کار را از دست دهید باید شکرگذار باشید چرا که شاید شما متناسب آن شغل و سازمان نبوده اید و فرصتهای بیشتر و بهتری در پیش رو داشته باشید.

  • به پیگیری خود ادامه دهید و از افراد دخیل در فرآیند تشکر کنید

در صورتی که نتیجه مصاحبه موفق آمیز بوده است فراموش نکنید که از تمام افراد دخیل در این پروسه تشکر کنید- حتی اگر نتیجه موفقیت امیز نبوده است. این روزها افراد معمولا کمتر تشکر می کنند اما این تشکر کردن معمولا به خاطر افراد می ماند. پس بنشینید و یادداشتی تهیه کنید و مطالبی را که در این مصاحبه برایتان جالب بوده و چیزی از ان یاد گرفته اید جمع اوری کنید و برای فردی که در آن سازمان با او در ارتباط هستید ایمیل کنید.