چاپ

درباره مانیتوبا

2000px Manitoba in Canada.svgیکی از ایالتهای کانادااست. مرکز آن وینیپگاست.مانیتوبا از شرق با ایالت آنتاریو و از غرب با ایالت ساسکاچوان همسایه است

وسعت مانیتوبا 649،950 کیلومتر مربع و جمعیت آن (براساس برآورد سال 2014) 1.282.000 است.

این استان یکی از سه استان سرسبز کانادا در قلب کشور می‌باشد. جمعیت این استان حدود 1،246،000 نفر است.

بزرگترین شهر این استان وی نی پگ (وینیپگ) با 693،200 نفر جمعیت می‌باشد. Brandon دومین شهر بزرگ استان است.

به دلیل مهاجرت، فرهنگ این استان کاملاً چند ملیتی است. بیشتر از ۱۰۰ زبان در این استان صحبت می‌شود که با توجه به زندگی در کانادا هویت آنها را حفظ می‌کند. در این استان از بزرگترین اقوام مهاجر می‌توان به بریتانیایی‌ها، ایرلندی‌ها، اوکراینی‌ها، آلمانها، هلندی‌ها و لهستانی‌ها اشاره کرد. ۱۵ درصد جمعیت استان را اقوام Metis تشکیل می‌دهند.

این استان در سالهای اخیر شمار زیادی مهاجر جذب کرده و همچنان در تلاش است تا سالانه ۱۰۰۰۰ نفر مهاجر جدید جذب کند.

اگر چه این استان در روند رشد خود از چند استان دیگر عقب ماند ولی با رشد تجارت و صنعت همچنان به سمت جلو در حرکت است. اگرچه برخی از زمین‌های کشاورزی روستایی ایالت هنوز پابرجا هستند ولی وینیپگ شهری است مدرن و با شرکت‌های بزرگ Great – west Life (مجموعه مالی و بیمه‌ای) و CanWest Global (شرکت رسانه‌ای بزرگ). این استان تداوم رشد اقتصادی بینظیر خود را در جذب مهاجر بیشتر می‌داند.

جمعیت

 

این استان با داشتن تقریباً ۱٫۲ میلیون نفر جمعیت، پنجمین استان پر جمعیت کانادا محسوب می شود. با توجه به کاهش رشد جمعیت، این استان برای جبران کسری نیروی کار خود درصدد جذب مهاجر است. شهر وینیپگ با حدود ۷۰۰۰۰۰ نفر جمعیت تقریبا نیمی از جمعیت استان را در خود جای داده‌ است و مابقی جمعیت در شهرهای کوچک آن زندگی می‌کنند. به غیر از برندون با ۴۰۰۰۰ نفر جمعیت، می توان گفت که جمعیت سایر شهرها گاهاٌ به کمتر از ۱۵۰۰۰ نفر می رسد.

 

این ایالت به دنبال جذب حداقل ۱۰۰۰۰ مهاجر در سال می‌باشد. ایالت مانیتوبا بخاطر هزینه‌های پایین زندگی، سطح بالای زندگی و داشتن مردمان مهمانواز و خون گرم مقصدی ایده آل برای مهاجران خواهد بود. اخیراً کارفرمایان این استان برای تامین نیروی کار مورد نیاز خود دست به دامان برنامه نیروی کار خارجی موقت شده اند و با استفاده از آن به عنوان راه حلی موقتی توانسته اند نیاز خود را به نیروی کار فعلاً برطرف کرده اند. ولی مقامات این استان سعی دارند که با شرکت در برنامه "گزینش نیروی متخصص مهاجر استانی PNP " نیروی کار مهاجر را به صورت دائم جذب کنند.

اشتغال و اقتصاد

صنایع اصلی این استان عبارتند از معدن، تولید و کشاورزی .. حرفة سنتی این استان ماهی­گیری است. زمین‌های کشاورزی زیادی در این استان وجود دارد که محصولاتی همچون گندم، جو، جوصحرایی، آفتابگردان و پنبه کشت می کنند. با توجه به این منابع، باید اذعان داشت که صنایع غذایی در این استان قدرت خوبی دارند. تولید، هوافضا و حمل و نقل نیز از دیگر صنایع این استان می‌باشند.

بخش دولتی و خدماتی در شهر وینیپگ از جایگاه خوبی برخوردار است. نرخ بیکاری در مانیتوبا (با ۴٫۸ درصد) در مقایسه با میانگین بیکاری در کل کانادا (۶٫۸ درصد) رقم کمتری را نشان می دهد. رشد اقتصادی ایالت ۳ درصد می‌باشد. از آنجایی که این رشد تولید کننده فرصت‌های شغلی بسیاری است، مقامات استانی در صدد جذب مهاجر به این استان می‌باشند. از برنامه‌هایی که برای جذب مهاجر انجام می‌شود می‌توان به کلاس‌های رایگان زبان انگلیسی EAL و برنامه‌های آموزش کار اشاره کرد.

استاندارد زندگی

از مزایای این استان می‌توان از پایین بودن هزینه‌های زندگی در آن نام برد. هزینه مسکن، انرژی، بیمه و هزینه‌های دانشگاه در این استان در مقایسه با هزینه آنها در سایر قسمتهای کانادا پایینتر است. مردمان این استان به دلیل هزینه پایین زندگی، پول خود را صرف خرید چیزهای دیگر از جمله کلبه‌ می‌کنند. علاقه مندان به گلف را در این استان بیشتر از هرجای دیگر کانادا می توان پیدا کرد.

«کمترین مقدار دستمزد در ساعت» در این استان 50/8 دلار است که در رتبه بندی چهارمین دستمزد بالا در کانادا محسوب می شود. سطح مالیات بر درآمد نیز بسیار پایین است و در مقایسه با سایر ایالتهای کانادا مقام چهارم قرار دارد. در سال ۲۰۰۳، درآمد متوسط مردان 27،200 دلار و درآمد متوسط زنان 18،100 دلار بوده‌است. اما در سال 2006 درآمد متوسط خانواده 50،600 دلاردر سال است که این مورد نیز در کل کانادا رتبه چهارم را دارد. فضای دوستانه این ایالت به سطح زندگی آن بسیار کمک کرده‌است و مردمان آن بیشتر از هر جای دیگر در کانادا در برنامه‌های خیریه مشارکت می‌کنند. که البته این روحیه سخاوتمندانه می تواند به تازه واردان به کانادا کمک کند تا هرچه زودتر به شرایط ثابت و آرامی دست پیدا کنند.

مسکن

هزینه پایین مسکن در این ایالت یکی از مزایای آن تلقی می شود. بازار مسکن این استان بسیار رقابتی و قابل استطاعت است. قیمت متوسط مسکن در وینیپگ کمتر از ۱۲۲٬۰۰۰ دلار است. درصد متوسط درآمد خانه وار با هزینه‌های مالکیت بین ۳۰ ۱۵ درصد می‌باشد. بدلیل افزایش مهاجران در ۵ سال گذشته قیمت مسکن بیشتر از ۸۵ درصد افزایش داشته‌است. دیگر مزیت مسکن در این استان این است که به دلیل وسعت شهری لازم نیست برای پیدا کردن مکان مناسب خیلی دور از شهر زندگی کرد. در شهر وینیپگ با ۷۰۶۹۰۰ نفر جمعیت متوسط سفر شهری از محل کار تا منزل ۶ کیلومتر می‌باشد که در کانادا یکی از کمترین مسافت‌ها است. سفرهای شهری کمتر، به معنی صرف وقت بیشتر با خانواده می‌باشد.

فرهنگ

مهاجرت موجب شده است که این استان متشکل از مجموعه‌ای نادر از فرهنگ‌های مختلف باشد. چند فرهنگی بودن که البته سیاست کانادا نیز محسوب می‌شود در این استان به خوبی قابل رویت است. هر ساله در این استان چندین جشنواره سنتی و فرهنگی بومی جشن گرفته می‌شود که نشانگر قدرت اقوام مختلف در این استان است. مردم این استان به سخاوتمندی و مهمانوازی مشهور می‌باشند و به همین خاطر نیز تعداد افراد داوطلب برای کارهای خیریه در مانیتوبا بسیار زیاد است.

این استان مهد هنر نیز می‌باشد. شهر وینیپگ میزبان اولین شرکت بالد رئیال بریتانیا بوده ‌است و ارکستر سمفونی آن در جهان شناخته شده می‌باشد. در مرکز استان منظره‌های ویژه هنری، موزیک و کمدی به وفور یافت می‌شود.

اسپانسر استانی مانیتوبا

اداره تابعیت و مهاجرت کانادا در سال 2015 سیستم آنلاین جدیدی را تحت عنوان اکسپرس اینترای برای رسیدگی به درخواستهای دریافت اقامت دائم راه اندازی کرده است. چنانچه شرایط متقاضیان با حداقل ضوابط و معیارهای مربوطه برنامه نیروی کار متخصص فدرال federal skilled worker مطابقت داشته باشد ، متقاضیان باید پروفایل خود را تحت سیستم اکسپرس اینترای به اداره تابعیت و مهاجرت کانادا ارائه دهند.

برنامه ی : انتخاب متقاضیان توسط ایالت مانیتوبا

(Manitoba Provincial Nominee Program (MPNP))

در سال 2015 شاهد رشد و توسعه این برنامه و متعاقباً رشد اقتصاد و افزایش جمعیت نیروی کار متخصص در مانیتوبا خواهیم بود. سیستم آنلاین تقاضای مهاجرت به مانیتوبا برای هردوگروه ( نیروی متخصص و سرمایه گذاری ) skill workers و Entrepreneurs قابل استفاده است.

توجه داشته باشید که مانیتوبا در سال 2015 تنها می تواند تعداد محدودی از متقاضیان ، یعنی حداکثر 500 نفر را ، از طریق سیستم اکسپرس اینترای بپذیرد.

متقاضیان باید زمانی که سیستم آنلاین است پروفایل خود را کامل کرده و ارسال نمایند. تمام افرادی که در سیستم اکسپرس اینترای پذیرفته شوند دعوتنامه دریافت می کنند و می توانند برای دریافت اقامت دائم درخواست دهند. پرونده متقاضیانی که مجاز به اقدام برای دریافت اقامت دائم می شوند ظرف 6 ماه ( در اکثر موارد ) یا کمتر توسط اداره مهاجرت و تابعیت کانادا رسیدگی می شود. کسانی که شرایط آنها با شرایط برنامه فدرال مطابقت داشته باشد می توانند در هر زمانی که مایل بودند تحت برنامه اکسپرس اینترای برای دریافت اقامت دائم درخواست دهند.

متقاضیانی که در زیرمجموعه برنامه skilled worker ( نیروی متخصص ) برای دریافت اقامت دائم اقدام می کنند و قصد دارند در مانیتوبا برای کار و زندگی ساکن شوند ، باید تقاضای اقامت خود را مستقیما ً به دپارتمان MPNP ( برنامه انتخاب متقاضیان توسط ایالت مانیتوبا ) ارائه دهند. توجه داشته باشید ، در صورتی که در حال حاضر پروفایل اکسپرس اینترای خود را تکمیل کرده اید و به اداره مهاجرت و تبعیت کانادا ارائه داده اید همچنان هنوز می توانید به MPNP برای دریافت اقامت درخواست دهید.

از این میان مانیتوبا ممکن است یکی از متقاضیانی را که حداقل امتیازات لازم فدرال را کسب کرده اند برای یکی از سه برنامه موجود فدرال شامل Skilled worker که در زیرمجموعه اکسپرس اینترای قرار می گیرند انتخاب کند و در این صورت سرعت رسیدگی به پرونده نیز بیشتر خواهد بود. در صورتی که متقاضی در برنامه MPNP ایالت مانیتوبا پذیرفته شود ، در حالی که هنوز پروفایل اکسپرس اینترای خود را برای برنامه اکسپرس اینترای ایالت ارسال نکرده است، ایالت مانیتوبا از متقاضی می خواهد که هرچه سریعتر پروفایل خود را ارسال نماید.

متقاضیانی که توسط ایالت مانیتوبا انتخاب شوند در زمان ارزیابی اکسپرس اینترای 600 امتیاز به جمع امتیازاتشان اضافه می شود و از اداره مهاجرت و تابعیت کانادا برای دریافت اقامت دائم دعوتنامه دریافت می کنند. اداره مهاجرت و تابعیت کانادا سعی دارد کار رسیدگی به پرونده متقاضیانی که از طریق اکسپرس اینترای اقدام می کنند را ظرف 6 ماه یا حتی زودتر به انجام برساند.

کسانی که از طرف ایالت مانیتوبا در زیرمجموعه برنامه Skilled worker انتخاب می شوند ، دیگر نیازی نیست که از طریق اکسپرس اینترای اقدام کنند ، تنها باید تقاضانامه جداگانه ای برای اخذ اقامت دائم تکمیل نموده و به اداره مهاجرت و تابعیت کانادا ارسال نمایند.

************

متقاضیانی که خواهان برخورداری از امتیاز MPNP ( دریافت اسپانسری ایالت مانیتوبا ) و درصدد دریافت ویزای نیروی متخصص ( Skilled Worker Visa ) هستند باید اول از همه بتوانند رابطه خود را با ایالت مانیتوبا برای آن ایالت محرز کنند. این لینک ارتباطی می تواند شامل برخورداری از ساپورت و حمایت یکی از اعضای خانواده یا دوستان فرد که ساکن مانیتوبا هستند ، سابقه قبلی تحصیل و کار در مانیتوبا ، یا دریافت دعوتنامه مستقیم از مانیتوبا به عنوان بخشی از برنامه MPNP ، باشد.

ساپورت و حمایت یکی از اعضای خانواده یا دوستان:

فردی که شما را ساپورت و حمایت می کند باید :

  • خود در ایالت مانیتوبا سکونت داشته باشد (به مدت حداقل یک سال ) و از اقوام نزدیک یا دور و/ یا یکی از دوستان شما باشد
  • شهروند کانادا باشد یا اقامت دائم کانادا را اخذ کرده باشد
  • بتواند مدارکی دال بر رابطه خویشاوندی یا دوستی خود با شما را نشان دهد
  • همچنین باید ثابت کند که افرادی که قبلا حمایت آنها را عهده دار شده است توانسته اند به خوبی در ایالت مستقر شده و کنترل وضعیت اقتصادی خود را دردست بگیرند و به طور کلی نشان دهد که پرونده آنها با موفقیت به سرانجام رسیده است

همچنین لازم به ذکر است که یک فرد می تواند همزمان حمایت و ساپورت چند تن از اقوام نزدیک خود را - که متقاضی دریافت ویزای نیروی متخصص هستند - بر عهده بگیرد ، البته مشروط بر اینکه ثابت کند که توانایی حمایت آنها را به طور همزمان دارد.

در صورتی که کسی که قرار است ساپورت و حمایت شما را برعهده بگیرد از دوستان و اقوام دور شماست ، باید توجه داشته باشید که وی و هیچ یک از اعضای خانواده او به طور همزمان نمی توانند ساپورت برنامه استقرارمتقاضی دیگری را به عهده بگیرند ، حتی اگر فردی که علاوه بر شما ساپورت وی را بر عهده می گیرند متقاضی برنامه MPNP و اخذ توصیه نامه نباشد و متقاضی اخذ ویزا از طریق برنامه مهاجرتی دیگری باشد.

ساپورت و حمایتِ :

  • وکیل مهاجرتی که در قبال پرداخت پول، ساپورت و حمایت شما را به عهده گرفته باشد
  • و/ یا کسی که بر خلاف ادعای خود نتواند مدارکی نشان دهد دال بر اینکه از خویشاوندان یا دوستان خودِ متقاضی یا همسر وی است ،

     برای MPNP به هیچ عنوان قابل قبول نخواهد بود و محلی از اعراب نخواهد داشت.

توجه داشته باشید که برنامه MPNP یک برنامه اسپانسری نیست. هدف اصلی این برنامه رفع نیازهای بازار کار و کمک به اقتصاد ایالت است. کلیه متقاضیان MPNP باید دارای پتانسیل جذب به بازار کار و تخصص کارآمد باشند. آنها باید به زبان انگلیسی مسلط باشند و از ذخیره مالی کافی برای استقرار در مانیتوبا و شروع زندگی خود برخوردار باشند.

در نظر داشته باشید که فردی که در مانیتوبا ساکن است و حمایت و ساپورت شما را برعهده گرفته است لینک ارتباطی شما با ایالت است، اما برای اینکه صلاحیت شما برای MPNP محرز شود باید نشان دهید که می توانید در ارزیابی 5 معیار زبان ، قابلیت استخدام، تحصیلات، سن و قابلیت انطباق پذیری نیز امتیاز قابل قبولی به دست آورید ( حداقل 60 امتیاز ) . این امتیازات بر اساس جدول ارزیابی مانیتوبا محاسبه خواهند شد.

( داشتن لینک ارتباطی برای مشمولیت در برنامه MPNP الزامی است اما به تنهایی کافی نیست. بر اساس این جدول شما باید بتوانید حداقل 60 امتیاز به دست آورید)

رابطه خویشاوندی نزدیک شامل یکی از موارد زیر می شود :

  • خواهر یا برادر شما یا همسرتان
  • خواهرزاده یا برادرزاده شما یا همسرتان
  • خاله ، عمه ، دایی یا عموی شما یا همسرتان
  • دختر/ پسر عمو ، دختر/ پسر دایی ، دختر / پسر خاله، دختر / پسر عمه شما یا همسرتان
  • پدر یا مادر شما یا همسرتان
  • پدربزرگ یا مادربزرگ شما یا همسرتان

نکته: فرزندان نمی توانند تحت این برنامه پدر و مادر خود را ساپورت کنند

نکته: شهروندان کانادایی یا کسانی که اقامت دائم دارند نمی توانند با استفاده از برنامه MPNP همسر خود را حمایت و ساپورت کنند و باید از طریق ویزای همسری یا نامزدی اقدام به عمل آورند

سابقه قبلی تحصیل یا کار در مانیتوبا

این سابقه به این معنی است که شما قبلا برای مدتی به عنوان دانشجودر مانیتوبا سکونت داشته اید و یا با استفاده از ویزای موقت کاربرای مدتی در مانیتوبا زندگی کرده اید.

کسانی که بتوانند چنین سابقه ای ارائه دهند باید علاوه بر آن بتوانند حداقل امتیاز لازم در ارزیابی زبان انگلیسی ، قابلیت استخدام ، تحصیلات ، سن و قابلیت انطباق پذیری را نیز به دست آورند(حداقل 60 امتیاز) . این امتیازات بر اساس جدول ارزیابی مانیتوبا محاسبه خواهند شد.

سابقه کار در مانیتوبا:

عبارتست از سابقه کار تمام وقت برای یکی از کارفرمایان مانیتوبا برای مدت حداقل 6 ماه متوالی. اگر چنین سابقه ای دارید باید نامه کارفرمای خود را به همراه امضای وی بر روی سربرگ شرکت و فتوکپی مجوز کار خود ارائه دهید.

سابقه تحصیل در مانیتوبا:

عبارتست از تحصیل در یکی از موسسات و دانشگاههای دولتی یا خصوصی مانیتوبا ( که شامل دوره های آموزش زبان انگلیسی نمی شود)

************

اختصاص بودجه برای تسریع روند ورود تازه واردان به بازار کار مانیتوبا

دولت مانیتوبا برای افزایش بودجه حل مشکل اشتغال تازه واردان راهکار هایی ارائه کرده است.

خبر خوب دولت مانیتوبا در خصوص اشتغال تازه واردان باعث شادمانی نیروی کار تازه وارد به مانیتوبا و کسانی که به فکرعزیمت به این استان هستند خواهد شد. دولت مانیتوبا تصمیم گرفته 3 میلیون دلار برای شروع برنامه مانیتوبا اختصاص دهد. هدف دولت از این اقدام کمک به تازه واردان برای پیدا کردن کار در زمینه حرفه ای و تخصصی خودشان است.

طبق آمار، اکثر تازه واردان به کانادا و مانیتوبا بدون استثنا متوجه میشوند که باید در مشاغل پایین تری نسبت به مدرک خود که خارج از کانادا دریافت کرده اند کار کنند و این امر عمدتاً ناشی از نداشتن سابقه کار کانادایی است.

طبق برنامه ریزی جدید، در سال 2016 بودجه دولت مانیتوبا به امور زیر اختصاص خواهد یافت:

-         برنامه های درسی و آموزشی برای توسعه حرفه ای؛

-         توسعه منابع خاص برای راهنمایی و کمک به تازه واردان ؛

-         ارجاع و راهنمایی تازه واردان برای دسترسی به پشتیبانی مالی ؛

-         خدمات شغلی برای کمک به تازه واردانی که در حیطه شغلی خود کار می کنند